Paradijs op aarde

29 oktober 2017 - Zanzibar, Tanzania

Jambo!

Deze week geen verhaal vanuit Moshi, maar vanaf het geweldige Zanzibar! Maar voordat ik ga vertellen hoe het hier is, eerst de rest van de week.

Maandag ben ik weer een dag naar het ziekenhuis gegaan om te helpen op de moeder/kind afdeling. Het was weer een interessante dag, ik heb zelfs gezien hoe een spiraaltje werd verwijderd en gezet. Natuurlijk weet ik hoe dit er theoretisch gezien aan toe gaat, maar het was zeker leerzaam om het eens te zien. Ook grappig dat er ook hierin weer verschillen zijn tussen Tanzania en Nederland. Voor de rest weer een heleboel zwangeren gezien en HIV/malaria testjes gedaan.

De Mamabus reed helaas niet deze week. Het heeft afgelopen week namelijk ontzettend veel geregend! Ja ik neem m'n woorden van vorige week over de warmte weer terug, want deze regen zorgde voor heerlijk wat verkoeling. Maandag was het het ergst en heeft het letterlijk de hele dag geregend, en nog hard ook. Zo hard dat de wegen naar het dorp waar de Mamabus heen zou gaan niet begaanbaar waren en we dus thuis konden blijven. Ook de golfbaan was behoorlijk nat en modderig waardoor mijn hardlooprondjes er ook niet in zaten deze week.

In plaas van de Mamabus hebben we deze week in opdracht van het ziekenhuis de overige dispensaries bezocht. Hier zijn we aan het begin van ons verblijf mee begonnen, maar hadden nog geen tijd gehad om dit af te maken. Nu we alle dispensaries hebben bezocht gaat het ziekenhuis bekijken waar behoefte aan is en waarin de nurses in deze dispensaries ondersteund kunnen worden. Mochten hierin nog stappen worden genomen in de tijd dat we hier zijn, gaan we hier zeker bij helpen, maar waarschijnlijk gaat dat niet meer lukken. Het was in ieder geval een erg interessant project naast ons werk voor FTK. De manager van het ziekenhuis was ook erg blij met onze hulp!

Tot slot was het donderdag tijd om te verhuizen! FTK krijgt een nieuw kantoor binnen TPC, maar dit moet nog verbouwd worden. De mensen die hier nu in zitten gaan in het kantoor van FTK, maar ook dit wordt gerenoveerd. Kortom, wij moesten dus verhuizen naar een tijdelijk kantoor. De hele ochtend zijn we bezig geweest met het verplaatsen van alle spullen, een hele klus! Gelukkig had ik een lekkere beloning na al het harde werk. Mijn lieve vrienden hebben me namelijk verrast met een heerlijk pakketje uit Nederland. Tot mijn grote verassing stond er donderdagochtend een doos met pepernoten en stroopwafels op mij te wachten! Geloof me, ik heb nog nooit zo genoten van pepernoten, thanks jongens!

Vrijdag was het dan eindelijk zover, het weekend waar we al 2 maanden naar uitkijken: Zanzibar! Om 7 uur stond de taxi klaar om ons naar het vliegveld te brengen. Na een vlucht van ruim een uur, kwamen we aan op het eiland van zon, zee en strand. Ook hier stond weer een taxi te wachten die ons naar het hotel bracht. We reden door Zanzibar Stad waar het eigenlijk niet heel anders was dan in het gebied waar we wonen. Het enige verschil is dat het grootste deel van de mensen hier Moslim is, waardoor er veel moskeeën zijn. Al snel zagen we de oceaan, de palmbomen en de witte stranden, in een woord: Wauw!
Na een uurtje rijden kwamen bij ons hotel/resort aan en het zag er net zo uit als op de foto's. Witte huisjes met rieten daken, een infinity pool en een prachtig uitzicht op de azuurblauwe zee: welkom in het paradijs! We konden meteen aanschuiven voor een heerlijke lunch en hebben de middag aan het zwembad doorgebracht.
Zaterdag hadden we een uitstapje geboekt naar Prison Island. Dit is een klein eiland voor de kust van Stone Town (het oude gedeelte van Zanzibar Stad) waar een gevangenis is gebouwd die nooit gebruikt is. Nadat we een snorkelset hadden uitgezocht werden we in een bootje naar het eiland gebracht. Op het eiland is een soort schildpadden opvang, waar misschien wel 100 schildpadden liepen. Ze worden hier gehouden omdat ze in de vrije natuur niet overleven of meegenomen worden door mensen. We konden gewoon tussen deze gigantische beesten door lopen en ze aanraken. Ik wist niet dat schildpadden zo groot konden worden! Vervolgens liepen we verder over het eiland en zagen de gevangenis waar nu een restaurant in gevestigd is. De gevangenis werd oorspronkelijk gebouwd voor de slaven, maar was pas klaar toen dit tijdperk over was en is dus nooit gebruikt. Na de rondleiding over het eiland voeren we met onze boot een stuk de zee in. Het was tijd om te gaan snorkelen. Ik had dit nog nooit gedaan dus voordat ik het wist kreeg ik al een hele slok zeewater binnen, oh ja de zee is hier ook zout... Maar uiteindelijk snapte ik het en keek mijn ogen uit onder water. Prachtige koraalriffen, honderden vissen en zelfs zeesterren en zee-egels kwamen voorbij. Wat een fantastische ervaring! Hierna gingen we terug naar de kust en werden we teruggebracht naar het hotel. 's Avonds hebben we genoten van een heerlijk diner en een lekker glaasje wijn.
Vandaag stond het meest bijzondere uitstapje op de planning, dolfijnen spotten aan de zuidkust. Na een rit van ruim een uur kwamen we aan en mochten we weer een snorkelset uitzoeken. We wisten niet helemaal wat de bedoeling was, maar we gingen in ieder dolfijnen spotten en zouden gaan snorkelen. Met een speedboot stuiteren we over de golven, op naar het diepere water. Na een half uur varen kwamen we al een aantal boten tegen die gebaarden dat we nog een stuk verder moesten varen. We keken alle kanten op en opeens zagen we ze, dolfijnen! Snel wilde ik mijn camera pakken om foto's te maken, maar de gids zei: 'nee, nee, foto’s maken kan straks, snel kleren uit en t water in'. We wisten niet was ons overkwam, maar de gids de bleef maar roepen: 'snel, snel, flippers aan, duikbril op en t water in'. Dus wij als een gek onze kleren uitgetrokken en het water in gesprongen. Door de golven zag ik geen dolfijnen meer, maar de gids riep dat ik onder water moest kijken. Dus ik stak mijn hoofd onder water en er zwommen misschien wel 20 dolfijnen onder mij door! Wauw, wat een fantastisch gezicht en wat een prachtige beesten. Ze zwommen echter steeds verder weg waardoor ze al snel niet meer te zien waren. We klommen weer terug in de boot en snel gingen we weer een stuk verder zodat we weer voor de dolfijnen waren. Opnieuw moesten we weer snel in t water springen en daar kwamen ze weer hoor. Zelfs zo dichtbij dat je ze bijna kon aanraken en er was ook een kleintje bij! De adrenaline gierde door mijn lijf toen we weer terug de boot in klommen. Gelukkig mochten we nog 1 laatste keer en wat heb ik genoten! Zoals sommige misschien wel weten was ik vroeger namelijk echt zo'n dolfijnen meisje, ik heb zelfs ooit in het dolfinarium mogen helpen bij een show. Mijn droom was dan ook lange tijd: met dolfijnen zwemmen. Ik ben dan geen meisje van 10 meer, maar dit was toch echt een droom die uit kwam.
Nu zit ik heerlijk op onze kamer te genieten van het uitzicht op zee en ga dadelijk mezelf trakteren op een lekkere cocktail. Wat een fantastisch weekend! Foto's volgen snel.
We vliegen morgenmiddag terug naar Moshi en dan beginnen mijn laatste twee weken bij FTK. Gelukkig nog genoeg te doen, dus ik zal me niet vervelen!

Tot snel!
Liefs, Janne

1. Claudine:
    29 oktober 2017
    Waaaaat Janne wat ontzettend gaaf!! Die dolfijnen die zo onder je doorzwemmen, lijkt me echt geweldig :D! Ik ben heel benieuwd naar je foto's