Tuktuk's, koffie en watervallen

17 september 2017 - Moshi, Tanzania

Jambo!

We zijn alweer een week verder en al ruim 3 weken in Tanzania. De week begon voor mij wat lastig, omdat het project nog niet echt vorm had en ik niet zo goed wist waar te beginnen. Gelukkig is dat gedurende de week een stuk beter geworden.

Maandag hebben we een bezoekje gebracht aan het TPC hospital. Dit is een kwartiertje lopen, dus goed te doen. We hadden gesprek gehad met de baas van dit ziekenhuis. Dit is een enthousiaste, Canadese vrouw die ons, ondanks haar drukke agenda, graag wil helpen. Wij willen namelijk allebei ook een aantal dagen meelopen in het ziekenhuis dus met deze vraag gingen we het gesprek in. Ze was heel enthousiast en zou eens gaan vragen wat er mogelijk was. Ook zei ze dat ze onze hulp wel kon gebruiken als we tijd over hadden. Dus morgen gaan we weer even samenzitten om dit verder uit te werken.

Dinsdag en woensdag zijn we met de Mamabus mee de dorpjes in gegaan. Het waren twee erg leerzame dagen. De verpleegkundigen die deze week dienst hadden, waren erg behulpzaam. Ze namen de tijd om ons alles uit te leggen en ook alles te vertalen. Hierdoor konden we veel beter volgen wat er verteld werd en waarom bepaalde dingen gedaan werden. Komende week wil ik nog twee dagen mee gaan en dan hoop ik een goed beeld te hebben van de kennis van de verpleegkundigen. Hierna kan ik gaan kijken wat ik denk dat er nog ontbreekt of waar ik nog verder in kan ondersteunen.

Op vrijdag hebben we een bezoekje gebracht aan het 'Kilimanjaro Orphanage Centre'. Dit is een weeshuis in Moshi. We hadden bedacht dat we met de dalladalla naar Moshi zouden gaan en dan te voet naar het weeshuis. Helaas bleek niemand in Moshi deze plek te kennen en ze konden ons dus ook niet de weg wijzen. Uiteindelijk hebben we bij een bank, waar ze gelukkig redelijk Engels spraken, gevraagd of ze ons konden helpen. De bewaker hield een soort tuktuk voor ons aan die ons erheen kon brengen. Maar we hadden wel in de gaten dat die bestuurder ook niet wist waar het was. Niet helemaal op het gemak zijn we toch maar ingestapt, want de bewaker verzekerde ons dat het goed zou komen. Onderweg moesten we een aantal keer stoppen om de weg te vragen, maar na een kwartier rijden, kwamen we gelukkig toch echt aan bij het weeshuis. Hier werden we ontzettend gastvrij ontvangen door de eigenaar en de kinderen. Ook waren er twee studenten uit Oostenrijk die hier 4 maanden werken. We kregen een rondleiding en mochten daarna met de kinderen spelen. Het was erg leuk om te zien hoe goed er voor de kinderen gezorgd wordt en vooral met hoeveel liefde dit wordt gedaan. Volgende week gaan we nog een dagje terug om met de jongere kinderen te spelen!

Gisteren hadden we een uitstapje naar de Marangu watervallen gepland. We werden om 8u opgehaald door een luxe safari jeep. Naar anderhalf uur rijden, stopten we eerst bij een kleine coffee farm waar we een rondleiding kregen. Een hele vrolijke man heeft ons laten zien hoe je van de vrucht van de koffieplant koffie maakt. De bonen worden eerst gewassen en gedroogd, dit was al gedaan omdat dit proces een aantal weken duurt. Deze gedroogde bonen hebben we gepeld en gebrand. Vervolgens hebben we ze fijngemalen en konden we er koffie van zetten. Zoals de meesten wel weten lust ik echt geen koffie, maar toch heb ik ook een beetje geproefd!

Na de koffie tour bezochten we een klein museum over de Chagga stam. Hier kregen we een korte rondleiding van een man. Helaas sprak de man niet zo goed Engels, waardoor we maar de helft hebben begrepen van wat hij zei.

Hierna werden we door de chauffeur afgezet langs de kant van de weg. Samen met de gids zijn we toen door een prachtig, tropisch regenwoud-achtig, landschap gelopen. Hier zagen we eerste een kleine waterval en later liepen we door naar de grote waterval. Deze was 75 meter hoog en je kon het water al van verre horen. Het was erg indrukwekkend om te zien hoe het water in grote hoeveelheden naar beneden valt. Ik had er wel uren naar kunnen blijven kijken! Nadat we een heleboel foto's hadden gemaakt, liepen we door de mooie bossen terug naar de jeep. De dag werd afgesloten met een late lunch bij een plaatselijk restaurantje.

Al met al, een week waarin ik veel gezien en geleerd heb. Op naar de volgende!

Tot snel!

Liefs, Janne