De eerste week zit erop

9 september 2017 - Moshi, Tanzania

Jambo!

Het spits is eraf, ik ben begonnen! Maandag was mijn eerste dag bij FTK, de organisatie waarvoor ik de komende weken werk. Simone had mij al het een en ander verteld, dus ik wist een beetje wat me te wachten stond. Na het ontbijt vertrokken we richting het kantoor dat aan de overkant van de straat ligt. De meeste collega's waren er al dus ik heb even kort kennis gemaakt. De baas was er echter nog niet waardoor ik de ochtend heb besteed aan het doorlezen van wat bestandjes en vooral rustig aan doen. Tijdens de lunch heeft de baas even kort uitgelegd wat de bedoeling is. De opdracht die ik heb gekregen heeft te maken met de mamabus. Deze bus is vorig jaar opgericht om de moeder en kind zorg in 'rural Moshi' te verbeteren. De bus rijdt twee keer per week naar de dorpjes in het gebied om controles te doen bij zwangere vrouwen en kinderen tot twee jaar. Het idee hiervan is dat de eerste 1000 dagen van een kind (begin zwangerschap tot tweede verjaardag) cruciaal zijn voor de rest van het leven. In de bus liggen de meest belangrijke materialen die nodig zijn voor deze controles en er is een bed om, in noodgevallen, een bevalling op te kunnen doen. Er is een chauffeur en een verpleegkundige/verloskundige die de controles uitvoert. Vrouwen krijgen voorlichting over een gezonde zwangerschap, de noodzaak van bevallen in het ziekenhuis, borstvoeding, hygiëne, enz. Ja ik weet dat mijn mede-VIO's denken, bevallen in het ziekenhuis? Maar hier is dat, op dit moment, de veiligste en meest hygiënische manier om te bevallen. Ook worden de kinderen gewogen en gecontroleerd op bloedarmoede.

Mijn rol in dit project is het scholen van de verpleegkundigen/verloskundigen die op deze bus meerijden. Hier zijn ze gewend dat de taken die bij ons door een verpleegkundige of verloskundige worden uitgevoerd, door een arts gedaan worden. De opleiding is dus veel minder uitgebreid dan bij ons. Zo kunnen ze bijvoorbeeld wel een bloeddruk meten of het Hb testen, maar weten ze niet wat de uitslag dan betekend. Natuurlijk zijn ze geschoold voordat dit project van start ging, maar dat is al een tijd geleden. Ik moet dus uitzoeken in hoeverre deze informatie nog bekend is en welke nieuwe dingen ik ze zou kunnen leren.

Een hele uitdaging dus, maar wel super leuk! Deze week heb ik me vooral bezig gehouden met het uitzoeken hoe alles hier werkt en wie er betrokken is bij de mamabus. Komende week hoop ik een concreter plan op te kunnen stellen met wat ik de rest van de periode wil doen en bereiken.

Naast de minor, hebben we natuurlijk ook leuke dingen gedaan en vooral veel leuke dingen gepland. Vrijdag zijn we voor het eerst met de dalladalla naar Moshi gegaan. De stad ligt namelijk 25 kilometer noordelijker dan de TPC club. Een dalladalla is een busje met ongeveer 10 stoelen. Nu komt het allemaal niet zo nauw hier in Tanzania, dus worden de busjes volgepropt met zo'n 30 mensen. Heel gezellig dus! In Moshi hebben we een aantal reisbureautjes bezocht om te informeren wat we in de weekenden kunnen doen. Even wennen zo in de stad, waar je als blanke natuurlijk erg opvalt. Gelukkig waren we met z'n tweeën en wisten we wat ons te wachten stond, dus het viel erg mee. Daarna zijn we teruggelopen door de 'winkelstraat' waar allemaal kleine winkeltjes/marktkraampjes zijn. Hier hebben we wat inkopen gedaan en gezellig rondgekeken. 's Avonds hebben we een beetje een planning gemaakt met wat we wanneer willen gaan doen de komende weekenden. Zo hebben we alvast een ontspannend weekendje Zanzibar geboekt!

Vandaag zijn we naar de Kikuletwa Hotsprings geweest. Ik heb nog nooit zo'n helder water gezien! Het was een prachtig meertje met natuurlijk verwarmd water. We konden hier lekker zwemmen, al was de stroming best sterk. Het was jammer dat het bewolkt is vandaag, waardoor de temperatuur buiten het water lager was dan erin, dus bruin worden zat er niet in. Na een lekkere lunch zijn we weer teruggegaan naar de TPC club.

Nou ik denk dat jullie wel weer genoeg gelezen hebben voor deze week. Ik nog een paar foto's toegevoegd. Als ik weer wat nieuws te melden heb, dan horen jullie het!

Tot snel!

Liefs Janne

1. Jan en Marlies:
    9 september 2017
    Leuk Janne om weer wat van je te lezen, komt helemaal goed daarzo !
  2. Angeline:
    10 september 2017
    Hoi Janne. Gave uitdaging. En wat sluit het mooi aan bij je opleiding. Ben benieuwd wat je in de praktijk allemaal zult tegenkomen. Veel overeenkomsten, maar waarschijnlijk ook enorme verschillen. Succes en weer veel plezier! Groetjes Angeline